Milliardvis
av muligheter… Arne
Trageton 2001-04-22
Tekstskaping
på datamaskin
Dette er
artikkel nr. 3 om tekstskapingsprosjektet mitt (sjå Norsklæraren nr 5/2000, nr 2/2001).
I prosjektet fylgjer eg 13 klassar i Norge, Danmark, Finland og Estland.
Klassane er utstyrt med 2-10 utrangerte datamaskiner med berre tekstprogram.
Borna vert fylgd i tre år. Når eg skriv artikkelen, er dei i slutten av 2.
klasse. Formell opplæring i handskriving er utsett til 3. klasse. I 1. klasse
vart borna kjend med bokstavar i eigen takt, og dei fleste skreiv seg til
lesing på datamaskinen. I 2. klasse eksploderte skrivegleda, og her fylgjer
eitt lite glimt frå avisproduksjon i januar i ein 2. klasse.
I L97
under ”Lese og skrive” for 1.-4. klasse
står fylgjande:
…Dei skal lære å skrive, erfare at dei sjølv
har bruk for skriftspråket i samhandling med andre, og tileigne seg eit variert
og funksjonelt skriftspråk. Dei skal bli fortrulege med å bruke
informasjonsteknologi... (L97: 116)
For 2.
klasse spesielt står:
-skape tekstar i sjangrar som brev, ulike
sakprosatekstar, dikt og forteljingar, ved hjelp av vaksen nedskrivar eller ein
annan skrivefør person, eventuelt skrive sjølv.
-leike på datamaskin, skrive og teikne
Borna i
tekstskapingsprosjektet tykkjer nok dette er altfor små og umoderne krav. Ved å
skrive på data treng dei ingen vaksen nedskrivar, og leiken på datamaskinen
vert meir og meir målmedveten skaping av interessante tekstar i funksjonell
samanhang. Det å ha reelle mottakarar for bodskapen er svært viktig og verkar
uhyre stimulerande på tekstproduksjonen. Sidan bokstavane er dei same som i all
lesen tekst, kan fleire mottakarar lettare forstå kva borna uttrykkjer. Dei
vert ikkje hefta bort av meiningslause, tekniske formaløvingar i handskriving,
lausrive frå funksjonell samanhang. Ordet ”bøker” står i hermeteikn i L97, men
med datamaskinen som skrivereiskap får dei barneproduserte bøkene profesjonell
skrift og layout. Den gamalmodige ”veggavisa” med kronglete handskrivne
bokstavar vert i staden ei skikkeleg
avis der innhaldet er det viktigaste for journalistane. Dei 7-årige
layoutfolka kan etterpå raskt endre bokstavtype og storleik for å gje ei formmessig
meir attraktiv avis som trekkjer til seg fleire lesarar enn standardopplaget på
25 (seld til foreldra). L97 sine krav til funksjonell skriving via veggavis på
småskolesteget verkar litt gamaldags. Fyrst for 6. klasse står fylgjande
hovudmoment:
-lese aviser og sjå på stoffutval. Skrive ut og redigere eit intervju. Lage ei avis som blir publisert på skulen eller i lokalmiljøet, arbeide med overskrifter, bilete og sideutlegging, til dømes med tekstbehandling. Eksperimentere med å kombinere tekst og bilete og med å integrere tekst og teikning ved hjelp av elektroniske hjelpemiddel (L97:123)
Alle har
vi vel sett hjelpelause døme på handskrivne ”aviser” laga i 6. klasse med
kolorerte overskrifter i alle regnbogens fargar, utan sans for val av skrifttype
og einsarta bokstavar i heile overskrifta. Freistnad på skjønnskrift for hand
på små oppsett ofte kopiert frå fagbøker på biblioteket, og nokre dårleg
fargelagte teikningar litt på snei her og der utan fast layout. Klasseavis,
kalla ein det. Avisa kom ut i eit opplag på 1, og vart berre sett av andre på eitt
foreldremøte. Foreldra var velviljuge, og torde ikkje kritisere det primitive
produktet. I 6. klasse skal ein no heldigvis publisere avisene sine.
”Avis i skolen” er eit prisverdig tiltak for å få betre kvalitet på
avisarbeidet, som ikkje minst poengterar at avisene må trykkast for eit
offentleg publikum dersom arbeidet skal ha nokon meining. Men ”Avis i skolen”
har også hovudsakleg satsa på mellomsteg og ungdomsalder.
Småskoleborn
er storkonsumentar av mediebodskap. Men ytterst sjeldan får dei lov til å vere produsentar
i den offentlege debatten. Kvifor la 2. klassingane vente til 6. klasse med å
publisere sine meiningsytringar? Med ”Tekstskaping på datamaskin” er
situasjonen radikalt endra. Sidan maskinskriving er teknisk enklare, vert AVIS
ei naturleg, lærerik og utfordrande oppgåve for 2. klassingar innan eitt av dei
4-8 hovudtema klassen vanlegvis har gjennom eitt år (Trageton 2000 kap.3-5).
Her er VG og Dagbladet fine førebilete – formmessig. Tabloidavisene har
kjempestore bilete og overskrifter på to-tre ord. Dei korte ingressane
samarbeider med biletbodskapen. Tabloidavisene er lettlest og når difor eit
breitt publikum. 2. klassingane
kommuniserar også best gjennom kombinasjon av bilete og verbal tekstskaping.
Når det gjeld innhald derimot, er barnetekstane mykje meir varierte enn
framsidene til VG/Dagbladet, som ofte
dominert av dei korte orda: VALD, MORD, SEX.
Det er
merkeleg kor einspora alle massemedia er. Alle må ha den same saka samtidig.
Hugsar du ”drittsekkTV” debatten? Det verka som dette var einaste nyhende i
Norge i januar 2001. Alle massemedia fortalde om ”Big Brother” og diskuterte om
det var skadeleg eller bra fjernsyn, og om ”Big Brother” høvde i beste BarneTV
tid eller ikkje. Også 10-12 åringar vart intervjua om ”Big Brother” i
riksavisene. Aldri har vel eit program fått slik gratisreklame! Men 6-9
åringane som rektor Omar Mekki var bekymra for, kom ikkje til orde! Det får då
vere grenser for ytringsfridomen! I denne perioden arbeidde 2. klasse på
Skranevatnet med AVIS. Redaksjonskomite vart nedsett, demokratisk fordeling av
arbeidsoppgåver i grupper på 3-4 journalistar. Ingen vaksensensurering av
ytringsfridomen. Kva meiner de bør stå i avisa vår? Jau, noko om ”drittsekkTV” måtte vi jo ha. Vakne 7-åringar har jo
fylgd med i debatten! Men måneformørking og at eg lærte meg breakdans var også
viktig. Dessutan hadde vi laga mykje spanande på skolen som vi også kunne
skrive om. Etter to dagars intenst arbeid med teikningar og datatekstar var
fyrste utkast ferdig. Borna hadde klipt og klistra alle delane saman til dei
fekk ei høveleg avis på 5 sider i tabloidformat. Men dette var berre 1. utkast
i prosessorientert skriving. Kva med form, biletstorleik, plassering,
bokstavstorleik, samling av stoff som
høyrde betre saman? Her kjem den store føremon med datamaskinen til sin rett.
Tekstane var i og for seg OK, men bokstavtype og storleik var ikkje vurdert.
Dette var lett å fiksa for teknologisk kyndige sjuåringar som oppdaga kor mange
ulike formsystem det kunne bli på bokstavane! Stoffet som var litt hulter til
bulter vart no ordna meir systematisk på 5 ulike sider. Framsida hadde i 1.
utkast to hovudoppslag:
Fig. 1. Avisframside. 1. utkast
Men det
mangla bilete til den fyrste hovudoppslaget. Korleis skulle det utformast?
Skulle vi bruke oppatt eit av bileta som kom att på side 2? Eller måtte vi
teikne eit nytt? Korleis plassere dei to hovudoppslaga? Kva for eitt skal ha
størst plass? Layouten var ikkje heilt god. Bokstavtype? Skal vi bruke Times
som her, eller Ariel som VG brukar mykje? Kva skal framhevast? Feit skrift
eller normal? Med datamaskinen får borna tumle seg med alle desse profesjonelle
problema, utan å måtte skrive om att tekstane.
På side 2
kunne vi lese meir om det eine hovudoppslaget, om ”Cæsar” og valdsfilmar (”Big
Brother” hadde enno ikkje byrja). Her fylgjer ein av meiningsytringane:
Fig.2
Eitt av innslaga om Cæsar og
valdsprogram
Kommentar:
Dette er berre ei av fem ulike meiningsytringar om Cæsar og/eller valdsfilmar.
Legg merke til det mørke huset, som syner at det er seint på kvelden. Det
blåskimrande lyset i vindauga fortel at dei vaksne ser på Cæsar og valdsfilmar
medan borna søv trygt og fredeleg i sengene sine. Men kritikken frå dei andre
peika på at det berre var dei to journalistane som sto bak meiningsytringa,
ikkje heile klassen!
Mange
seier at borna sine ytringar er sterkt påverka av det foreldra ynskjer at dei
skal seia i bilete og ord. Det kan godt hende det, men er det ein verre
påverknad enn den sterke påverknaden frå massemedia som får dei intervjua 11-14
åringar til å meine at Cæsar og ”Big
Brother” er tøffe program og foreldra treige, dersom borna ikkje får sjå?
Men
7-åringane hadde større variasjon i stoffutvalet enn VG. Sportssida var ikkje einsidig dominert av
profesjonell fotball og pengetransaksjonar slik som dei vaksne riksavisene. Her
var det oppslag om skiflyging, breakdans, eit forarga innlegg om tidspunkt for
fotballsending som tok meir omsyn til vaksne enn barn, m.m. Her kjem eit
innlegg:
Fig
3. Eitt av fire oppslag på sportssida
Side 4
synte kva borna hadde laga på skolen: Ein datamaskin, TV og radio , ein globus,
romrakett, fly, solsystemet og filosofisk undring om månen + eit dikt. Dette er
inspirert av temaet klassen arbeidde med denne månaden. Side 5 var
lørdagsavisa. Her syner eg det 2. og endelege utkast, der layout, plassering,
bokstavtype og storleik fekk stor merksemd før trykking. Det er interessant å
merke seg at den einsidige satsinga på mannleg idrett i riksavisene går att på
gutane si redigerte sportside, medan jentene som hadde kontroll på side 5 fekk
inn litt kvinneleg sport ved sidan av eit instruktivt vermeldingskart. I neste
avis vil nok jentene forlange ei fifty/fifty deling av sportssida! Tenk om
riksavisene hadde blitt like lite undertrykkande av halvparten av innbyggjarane
i Norge! Legg merke til journalistnamn og bilete nedst på lørdagsavisa. Diverre
rakk dei ikkje laga bilete av den andre journalisten før deadline kl 1230,
slutt på siste skoletime.
Fig.
4. Lørdagsavisa. 2. utkast
Sluttkommentar:
Avisa
vart sendt til Bergens Tidende som fann ho interessant og relevant, men borna
sine meiningar vart likevel ikkje trykt! Ikkje eitt einaste innslag ! Så vart
ho i staden trykt som lokalavis i eitt opplag på 25. Målgruppa vart alle
elevane og foreldra deira. Men neste avis kan bli trykt i 300 eksemplar til
alle småskoleborna på skolen og foreldra deira. Med ei slik lesargruppe vert
utfordringa enno større. No er det kanskje ikkje nok med utkast nr. 1 og revidert utkast 2. Stoffet må silast
grundig. Ikkje alle framlegg til innslag vert akseptert av ein streng
redaksjonskomite. Nokre innlegg må omarbeidast, nokre må kortast ned, nokre
utvidast. Bilete må teiknast om att, bokstavstorleik må vurderast grundigare.
Fyrstesideoppslaget som skal selja avisa må ein freiste ulike versjonar av osb.
Slikt
avisarbeid stimulerar til ei mengd av munnlege samtalar og diskusjonar i
smågrupper som hevar språknivået (Matre 2000), ein atmosfære av ”det
flerstemmige klasserom” (Dysthe 1995) og ein velutvikla fleksibel
prosessorientert skriving med vekt på munnleg respons frå kameratar i like stor
grad som frå lærar (Hoel 2000), og eit konstruktivistisk læringsmiljø med
klasserommet som læringsfellesskap (Ludvigsen 1999). Å leike avisredaksjon gjev
eit meir autentisk preg på det funksjonelle språkarbeidet. Arbeidet verkar
stimulerande på sjangervariasjon, sjangermedvet og sjangerblanding. Stoffet må
hentast frå eigne erfaringar, hyppig avislesing og biblioteksbesøk for å utvide
kunnskapane. Standard lesebøker vert her lite brukbare. Lorentzen (1999) peikar
på at dei eigenproduserte barnetekstane er rikare og meir variert enn språket i
standard lesebøker! Eit slikt avisarbeid har ikkje berre interesse for den
einskilde skole. Det fins 200 000 born i småskolealder i Norge. Burde ikkje
desse få inn sine sjølvproduserte meiningar i dei store riksavisene? Det er for
dårleg å måtte ta til takke med såkalla
”barnesider” i ny og ne, der vaksne journalistar har kommandoen! Burde
ein ikkje krevja at storavisene trykkjer minst ei side av barneaviser direkte,
slik borna har laga dei? Dette handlar ikkje om mindre enn ytringsfridomen i
Norge for 200 000 menneske, kjære redaktørar av VG, Dagbladet, Aftenposten,
Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende, Adresseavisa, Nordlys med fleire.
PS.
Fram mot
sommaren i 2. klasse nærmar avisproduksjonen seg Aftenposten i artikkellengde
på kronikkar og reportasjer. Lesebok- produksjonen og forlagsverksemda i 2.
klasse får eg koma attende til i eit seinare nummer.
Litteratur
Dysthe O (1995) Det flerstemmige
klasserommet:skriving og samtale for å lære. Ad Notam Gyldendal
Hoel T L (2000) Skrive og samtale.
Læringsgrupper som responsfellesskap. Gyldendal Akademisk
Lorentzen R T (1999) Læremiddel for dei små. I
Moslet(red) Norskdidaktikk-ei grunnbok s 147-159
Ludvigsen S (1999) Informasjons- og
kommunikasjonsteknologi, læring i klasserommet. Bedre skole nr 2
Trageton A (2000) Tema i småskolen.
Fagbokforlaget. Bergen
Artiklar i Norsklæraren nr
5/2000, 2/2001